کاشت مو

داشتن ظاهری زیبا و جذاب باعث افزایش اعتماد به ‌نفس و عزت نفس افراد می‌شود. داشتن موهای پرپشت و زیبا یکی از فاکتورهای اصلی و تاثیرگزار در جذابیت افراد است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف موهای کم‌پشت دارند یا طاس هستند. اگر دچار کم پشتی مو یا طاسی شده اید دیگر نگران نباشید، کاشت مو یا پیوند مو یکی از بهترین را‌های رفع طاسی است.امروزه پیوند مو به روش‌های مختلف و با جدیدترین متدها انجام می‌شود. افرادی که تصمیم به کاشت مو دارند باید همه چی را در مورد کاشت مو بدانند و تمامی نکات مربوط به آن آگاهی داشته باشند تا با خیالی راحت اقدام به کاشت مو کنند. پس با ما همراه باشید تا تمامی نکات و اطلاعات مربوط به کاشت مو را برا شما عزیزان بیان کنیم:

ریزش موی ارثی

هم مردان و هم زنان از این نوع ریزش موی ارثی رنج می برند که شایع ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است.

برای مردان، به این حالت طاسی با الگوی مردانه گفته می شود، در حالی که زنان، طاسی الگوی زنانه را تجربه می کنند. چه مردان و چه زنان را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر پزشکی به آن آلوپسی آندروژنتیک گفته می شود و به این معنی است که شما ژن هایی را به ارث برده اید که باعث کوچک شدن فولیکول های موی شما (بخشی که هر مو در آن رشد می کند) میشود.

در نهایت رشد مو را متوقف می کند. کوچک شدن فولیکول‌های مو می‌تواند از سنین نوجوانی شروع شود، اما معمولاً در افراد بالای ۳۵ سال شروع می‌شود.

 

سن

با افزایش سن، بسیاری از افراد، صرف نظر از جنسیت، ریزش مو را تجربه می کنند زیرا رشد موها کند می شود.

در برخی مواقع رشد فولیکول های مو متوقف می شود و باعث نازک شدن موهای سر ما می شود. در این حالت نیز موها شروع به از دست دادن رنگ خود می کنند و مشاهده می شود که خط مو در زنان به طور طبیعی شروع به ریزش می کند.

 

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا بیماری است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش آنها شود. این بیماری می تواند موهای فرد مبتلا را در هر نقطه از بدن از جمله پوست سر، بینی و گوش درگیر کند و حتی برخی افراد مژه ها یا ابرو های خود را از دست می دهند.

 

درمان سرطان یا شیمی درمانی

اگر شیمی درمانی یا پرتودرمانی به سر یا گردن خود داشته اید، ممکن است طی چند هفته پس از شروع درمان، تمام (یا بیشتر) موهای خود را از دست بدهید. استفاده از کلاه خنک کننده قبل، حین و بعد از هر جلسه شیمی درمانی می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

 

زایمان، بیماری یا سایر عوامل استرس زا

چند ماه پس از زایمان یا بعد از بهبودی پس از یک بیماری یا جراحی، ممکن است موهای بیشتری را روی یال یا بالش خود مشاهده کنید. ریزش مو همچنین می تواند پس از یک دوره استرس زا در زندگی شما (مانند پس از طلاق یا مرگ یکی از عزیزان) اتفاق بیفتد.

 

نحوه مراقبت از مو

اگر موهای خود را رنگ  کنید، به طور مرتب اتو مو یا سشوار استفاده کنید یا موهای خود را کراتینه کنید  این کار ها می توانند به موهای شما آسیب برسانند. با گذشت زمان، این آسیب ها می توانند باعث ریزش موهای شما  شوند.

 

مدل مو

اگر اغلب موهای خود را محکم می بندید (مثلاً دم اسبی)، توجه داشته باشید که عقب کشیدن آنها می تواند منجر به ریزش دائمی مو شود. نام پزشکی این بیماری “آلوپسی کششی” است.

 

عدم تعادل هورمونی

یکی از علل شایع این عدم تعادل، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که بر تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد. این بیماری علاوه بر علائم و نشانه هایی که شامل ریزش مو می شود، باعث ایجاد کیست در تخمدان زنان می شود. قطع برخی از انواع قرص های ضد بارداری می تواند باعث عدم تعادل هورمونی موقت شود. زنان مبتلا به عدم تعادل هورمونی ممکن است داشتن موهای نازک (یا ریزش مو) را  تجربه کنند.

 

عفونت پوست سر

عفونت پوست سر می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و گاهی اوقات مناطق ملتهب روی پوست سر شود. ممکن است نقاط سیاه کوچکی را روی پوست سر ببینید که در واقع تکه‌های مو هستند. گاهی برخی از افراد دچار لکه های طاسی یا به اصطلاح طاسی سکه ای می شوند.

 

داروها

ریزش مو یکی از عوارض جانبی احتمالی برخی داروها است. اگر فکر می کنید که دارو باعث ریزش موهای شما می شود، از پزشک خود بپرسید که آیا ریزش مو یکی از عوارض جانبی دارو است یا خیر. مهم است که قبل از مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید، زیرا قطع فوری برخی از داروها می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.

 

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر نیز میتواند باعث ریزش موهای شما شود.

 

کشیدن موها

برخی از افراد اغلب موهای خود را برای کاهش استرس می کشند. اغلب ممکن است متوجه نشوند که در حال کشیدن موهای خود هستند. به هر حال، اصطلاح پزشکی این بیماری تریکوتیلومانیا است.

 

آلوپسی اسکار

این وضعیت زمانی رخ می دهد که التهاب، فولیکول های مو را از بین می برد. در این حالت، پس از تخریب، فولیکول مو دیگر نمی تواند رشد کند. شرایط مختلف می تواند باعث این امر شود. نام پزشکی این گروه از بیماری ها آلوپسی سیکاتریسیال است.

 

عفونت های مقاربتی

در صورت عدم درمان، عفونت های مقاربتی می توانند باعث ریزش مو شوند. به عنوان مثال، سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که در صورت عدم درمان، می تواند باعث ریزش مو در گردن، ابرو، ریش و سایر قسمت های بدن و صورت شود. سایر بیماری های مقاربتی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

 

بیماری تیروئید

اگر مشکل تیروئید دارید، ممکن است موهای شما نازک باشد. برخی از بیماران هنگام شستن متوجه می شوند که موهایشان زیاد می ریزد.

 

کمبود بیوتین، آهن، پروتئین یا روی

اگر کمبود یک یا چند مورد از این مواد معدنی و ویتامین ها را داشته باشید، ممکن است دچار ریزش موی زیادی باشید.

 

اصطکاک

روسری، کلاه یا لباس های تنگ که به طور مکرر به پوست سر مالیده می شوند، می توانند باعث ریزش مو شوند. اصطلاح پزشکی برای این وضع آلوپسی اصطکاکی است.

 

سموم

قرار گرفتن در معرض مواد سمی و مواد شیمیایی می تواند به تدریج منجر به ریزش مو شود. سمومی که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از آرسنیک، تالیم، جیوه و لیتیوم. اگر وارفارین بیش از حد مصرف کنید، که در سم موش وجود دارد، می تواند باعث ریزش مو شود. مصرف بیش از حد ویتامین A یا سلنیوم نیز سمی است و می تواند باعث ریزش مو شود.

 

کاشت مو به منظور درمان طاسی سر می‌تواند برای افراد زیر مناسب باشد

طاسی سر دلایل متفاوتی دارد و هم زنان و هم مردان ممکن است با آن مواجه شوند. از مهمترین این دلایل می‌توان به تغذیه نامناسب، مشکلات ژنتیکی، عدم رعایت بهداشت پوست و مو و دلایل فیزیکی مثل سوختگی و … اشاره کرد. در مجموع طاسی سر را می‌توان به ۴ نوع کلی دسته بندی کرد :

  1. طاسی سر مردانه
  2. طاسی سر زنانه
  3. طاسی سکه‌ای
  4. طاسی آلوپسی اسکارپ

منبع : https://novinirana.com/fa/hair-transplantation/